e

2019. június 4., kedd

Alternatív energiaforrások a családi házakban

Az alternatív energiaforrások jelentik a jövőt – és ezzel most cseppet sem túloztunk. A környezetünkkel való ilyen fajta szimbiózis bárki számára adott, a kérdés csak az, hogy ki és milyen formában használja ki. Bemutatjuk a házakban, otthonokban használható zöldenergiákat.
Alternatív energia - a természeti jelenségek kölcsönhatásából kinyerhető tiszta energia, úgy, mint: napenergia, vízenergia, szélenergia, geotermikus energia.
A megújuló energiaforrásokkal a természet adta alapvető lehetőségeket olyan módon lehet kiaknázni, hogy azzal nem szennyezzük a környezetet. Az egyik nagy előnyük, hogy szinte kiapaszthatatlanok. Az alternatív energiaforrások a természettel való együttélést jelentik, a jövő felé fordulást.
Az ilyen fajta rendszerek kiépítése pluszköltséggel jár, de hosszú távon sokkal jobban megéri, mint a hagyományos energiaforrások, ráadásul ez növeli házad értékét, és még a környezetet is kíméled. 
napenergia:
Működése egyszerű; a nap sugárzását a fényelektromos jelenség segítségével elektromos árammá alakítja. Az így kinyert energiát tárolhatja akkumulátorokban, de közvetlenül hálózatra kötve is elláthatja a házat árammal. A napelem teljesítménye több tényezőtől is függ; a napelem típusától, méretétől, a napsugárzás intenzitásától, idejétől, hullámhosszától és beesési szögétől.
Egy valóban jó és minden szempontból teljes kihasználással üzemelő "napelempark", jelenleg 10 és 20 év között térül meg. Ám a közeljövőben, a technikai fejlődésnek köszönhetően ez lecsökkenhet akár 3-5 évre is.
vizenergia
A ház közelében lévő patak már kitűnő alapját képezheti egy háztartási vízerőműnek. A beépített vízturbina áramot termel, de teljesítménye nagyban függ a patak esésétől és a vízhozamtól. Lényege, hogy forgómozgássá alakítja a víz energiáját, ami a generátoron keresztül válik elektromos árammá. Fontos, hogy a rendelkezésre álló vízhez igazított turbinát válassz az esése és a vízmennyiség alapján.
szélenergia
Mielőtt elkezdenéd tervezni a kerti szélgenerátort helyét, érdemes méréseket végezni. Hazánkban elsősorban a Kisalföldön, a Dunántúl és az Északi-középhegység bizonyos helyein érdemes szélenergiában gondolkodni.
Ahol ki van építve villamos hálózat, úgy csupán rá kell kötnöd a szélerőművet – ezt persze engedélyezés, a szolgáltatóval való tárgyalás és egy új, úgynevezett ad-vesz villanyóra felszerelése előzi meg. Ilyenkor, ha épp nem használsz áramot, a termelt energiát „odaadod" a szolgáltatónak, akivel ezért negyed-, vagy féléves időszakonként elszámolsz. Ahol nincs erre lehetőség, ott akkumulátorokban tárolhatod a termelt, de fel nem használt elektromos áramot.
geometrikus energia
A Föld magja felé haladva, a hőmérséklet 100 méterenként 5-7 fokkal nő. Lényegében az ebből a hőből származó energiát használod fel. A legelterjedtebb változata a geotermikus hőszivattyú, mely a földből vonja ki a hőt és adja le a házba, de csupán beállítás kérdése, hogy ez a folyamat megforduljon. Így nyáron hűt, télen fűt. Mivel árammal működik, érdemes napkollektorokkal vagy más alternatív, elektromos áramot termelő energiaforrással kiegészítve használni.
Megtérülése 3-6 év.

2019. május 4., szombat

Miért fontos az energiatakarékosság?

Miért fontos az energiatakarékosság?
Az energia előállításához ma még nagy arányban használunk fosszilis nyersanyagokat (szén, kőolaj, földgáz), melyek fűtési vagy elektromos energiává való átalakítása rendkívül környezetszennyező. A mértéktelen energiahasználat így hozzájárul a CO2 kibocsátás magas szintjéhez (a globális klímaváltozás egyik kiváltó okához), valamint növeli a levegőben a szálló por koncentrációját (ami az egyre gyakoribb légúti betegségek – pl. asztma – kialakulásához vezet.) A Föld fosszilis nyersanyagkészletei ráadásul kifogyóban vannak, egyre nehezebben hozzáférhetővé és egyre drágábbá válnak. Mindezek szükségessé teszik, hogy az energiával takarékosan bánjunk és csökkentsük fogyasztásunkat.
Talán meglepő, de az energiafogyasztás csökkentését nem csak úgy lehet elérni, ha elektromos eszközeinket többé nem használjuk. Némi odafigyeléssel, egyszerű fogásokkal és a használat racionalizálásával szinte észrevétlenül spórolhatunk energiafelhasználásunkon.


Egyszerű energiatakarékossági tippek:
1. Ne égesd feleslegesen a lámpákat! Amikor csak lehet, használd a természetes fényt!

2. Kapcsold le a villanyt, ha már nincs szükséged rá! Például ha utolsóként hagyod el a tantermet…

3. Készenléti állapot helyett kapcsold ki! Ha befejezted a tévézést, a tévékészüléket kapcsold ki, ne csak a távirányítót!

4. Állítsd alvó üzemmódba a számítógépet, amikor nem használd! 70%-kal kevesebb energiát fogyaszt így a géped.

5. Éjszakára mindig kapcsold ki a számítógépet, ne hagyd alvó vagy képernyővédős üzemmódban! 70 kg CO2-t tudsz megtakarítani így évente.

6. Ha már nem használod, húzd ki a töltőt! A modern (kisméretű) töltők nem fogyasztanak energiát, amikor nem töltenek, de ha nem vagy biztos benne, hogy a Tiéd ilyen, inkább húzd ki!

7. Mindig csak annyi vizet forralj fel, amennyire éppen szükséged van! A feleslegesen felforralt víz energiapazarlást jelent, ráadásul a vízforralóban maradó víz gyakran a lefolyóban végzi.

8. Ne nyitogasd feleslegesen a hűtőt! A sok nyitogatástól a hűtő újra és újra bekapcsol, így jóval több energiát fogyaszt.

9. Csavard lejjebb a fűtést! Télen sem kell szaunát csinálnod a szobádban. Inkább vegyél fel egy pulcsit vagy egy jó meleg zoknit!

10. A nyári melegben légkondicionáló helyett használj ventillátort! Kevesebb energiát fogyaszt és az egészségednek is jobbat tesz.

11. Ne hűts fölöslegesen! Ha mégis légkondizol, nyáron vedd kisebbre (2 C°-kal legyen több a szobában)! A túl nagy hőmérséklet különbség az egészségednek sem tesz jót, és több energiát is fogyaszt.

12. Szellőztess intenzíven és röviden! Amikor szellőztetsz, hagyd az ablakot tárva néhány percig (kereszthuzatot is csinálhatsz, ha tudsz), majd utána csukd be újra. Ez jobb módszer, mint hosszú időn keresztül tartó szellőztetéssel hagyni a meleget elszökni a lakásból.

13. Lift helyett menj lépcsőn! Energiát takarítasz meg és az egészségednek is jót teszel; sosem árt egy kis extra mozgás.

14. Járj munkába, iskolába gyalog vagy biciklivel! A néhány kilométernél nem hosszabb utakat nyugodtan megteheted biciklivel vagy gyalog is. (Jó a környezetnek és az egészségnek is.)

15. Vásárolj hazait! A Magyarországon előállított termékeket nem kell messziről ideszállítani, így ezek vásárlásával szintén jelentős energiát spórolhatsz meg.